Zdolność do korzystania z dobrodziejstw systemu zdrowotnego, wywodzącego się z tradycyjnej medycyny chińskiej jest rodzajem umiejętności, dostępnej dziś każdemu, kto jest skłonny zmienić swoje przyzwyczajenia, gdy zajdzie taka potrzeba.

W profilaktyce żywieniowej oznacza to zaangażowanie się w pewien proces, nastawiony na korektę niesprzyjających naszemu zdrowiu nawyków żywieniowych oraz zwrócenie większej uwagi na jakość zdrowotną żywności.

Celem tych działań jest :

  • wzmacnianie mechanizmów regulujących prawidłowy przepływ energii w organizmie,
  • poprawa funkcjonowania narządów trawiennych,
  • ograniczanie podatności na schorzenia wynikające ze słabości konstytucji,
  • zapobieganie pogłębianiu się stanów chronicznych.

Rolą dietetyka w tym procesie jest określenie naszej konstytucji (wg TCM), rozpoznanie charakterystycznej dla nas, dysharmonii (nierównowagi Yin-Yang) oraz dążenie, poprzez odpowiednie zalecenia dietetyczne, do zniwelowania zaburzeń, a tym samym zapobieganie rozwojowi potencjalnego procesu chorobowego.

Sukces wdrażania w życie zaleceń dietetyka oraz wypracowanie nowych nawyków w praktyce zależy, w dużej mierze, od naszej osobowości, motywacji, determinacji i pomysłowości.

Dobrą metodą, na początek, jest wprowadzanie zmian „małymi krokami”, weryfikując jednocześnie sposób myślenia o własnym zdrowiu. Wtedy mniej nam grożą tzw. „efekty jo-jo”.

Ważne jest, abyśmy rozumieli, że nie chodzi o preferowanie chińskich potraw, lecz dostosowanie sposobu odżywiania do naszych indywidualnych potrzeb, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Można z powodzeniem korzystać z bogactwa i różnorodności polskiej kuchni, używając produktów spożywczych pochodzących przede wszystkim z rodzimych regionów.

Jeżeli oczekujemy trwałych korzyści zdrowotnych należy:

  • wykluczyć z diety to, co nam szkodzi (wg TCM),
  • wybrać odpowiednie dla naszej konstytucji metody obróbki kulinarnej potraw,
  • zwiększyć aktywność fizyczną,
  • ograniczyć dzienną (późną) aktywność na rzecz dłuższej regeneracji i poprawy jakości snu,
  • popracować z emocjami.

Odżywianie zgodne z konstytucją jest dobroczynne dla osób borykających się z nadwagą. Warunkiem uzyskania optymalnej masy ciała (wg TCM) jest odpowiednie ODŻYWIENIE organizmu, co jest równoznaczne z lepszym przetwarzaniem i wykorzystaniem pożywienia a w konsekwencji, zmniejszeniem nadmiernego łaknienia.

Nie stosujemy głodówek ani żadnych restrykcyjnych diet - dążymy do usprawnienia trawienia i wchłaniania oraz wydalenia tego, co niepotrzebne. Dotyczy to między innymi usuwania nagromadzeń i zastojów płynów, które uniemożliwiają kształtowanie optymalnej sylwetki.

W praktyce ważna jest dyscyplina dotycząca czasu spożywania posiłków, aby nagły głód nie stawał się naszym doradcą. Włączając planowanie (np. plany żywieniowe), możemy ograniczyć napady niepohamowanego apetytu na słodkie, podjadanie byle czego, czy też kompulsywne objadanie się. Z punktu widzenia TCM systematyczność oraz odpowiedni czas spożywania posiłków (zgodny z tzw. zegarem narządów) należą do istotnych aspektów profilaktyki żywieniowej.

Nawet w największym zabieganiu możliwe jest przestrzeganie kilku praktycznych zasad racjonalnego odżywiania (częściowo zbieżnych w TCM i dietetyce zachodniej): solidne śniadanie, 3-5 posiłków dziennie, 1-3 (TCM) ciepłe posiłki i lekkostrawna, niezbyt późna kolacja.

Koniecznie trzeba zaznaczyć, że nasze wysiłki nie przyniosą pożądanych rezultatów, jeżeli nie dołożymy wszelkich starań, aby jedzenie po prostu nam smakowało.